poniedziałek, 9 marca 2020

Ewangelia – radosna wiadomość


W tym wpisie moim osobistym pragnieniem jest to aby słowo ewangelia w praktyce stało się treścią naszego życia i nigdy nam nie spowszedniało ponieważ prawdziwa biblijna ewangelia jest błogosławioną nadzieją i nie jest ona pochodzenia ludzkiego, lecz Bożego.

A oznajmiam wam, bracia, że ewangelia, którą ja zwiastowałem, nie jest pochodzenia ludzkiego. Albowiem nie otrzymałem jej od człowieka, ani mnie jej nie nauczono, lecz otrzymałem ją przez objawienie Jezusa Chrystusa. List do Galacjan 1:11-12

Słowo ewangelia dość powszechnie tłumaczy się z języka greckiego jako dobra nowina. Jednak takie tłumaczenie może być nieco kłopotliwe, gdyż to co miało miejsce ponad dwa tysiące lat temu trudno nazwać nowiną. Samo słowo nowina można również tłumaczyć jako wiadomość a więc dobra wiadomość a takie tłumaczenie już nie koliduje ze współczesnością. Jednak dla mnie najpełniejszym tłumaczeniem słowa ewangelia jest radosna wiadomość ponieważ w tym biblijne rozumianym słowie jest nie tylko dobro ale przede wszystkim wielka radość zgodnie ze Słowem:

I porodziła Syna swego pierworodnego, i owinęła Go w pieluszki, i położyła Go w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie. A byli w tej krainie pasterze w polu czuwający i trzymający nocne straże nad stadem swoim. I anioł Pański stanął przy nich, a chwała Pańska zewsząd ich oświeciła; i ogarnęła ich bojaźń wielka. I rzekł do nich anioł: Nie bójcie się, bo oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem wszystkiego ludu, gdyż dziś narodził się wam Zbawiciel, którym jest Chrystus Pan, w mieście Dawidowym. Ewangelia według Łukasza 2:7-11

To co rzekł Anioł Pański można przetłumaczyć dosłownie jako: Lecz posłaniec powiedział do nich: Nie bójcie się, bo oto przynoszę wam dobrą wiadomość o wielkiej radości, która będzie udziałem całego ludu…

(και ειπεν αυτοις ο αγγελος μη φοβεισθε ιδου γαρ ευαγγελιζομαι υμιν χαραν μεγαλην ητις εσται παντι τω λαω – fonetycznie: kai eipen aftois o angelos mi foveisthe idou gar evangelizomai ymin charan megalin itis estai panti to lao – Ewangelia według Łukasza 2:10

Już w tym wersecie widzimy, że ewangelia jako radosne zwiastowanie było udziałem całego ludu Izraela. W dzisiejszych czasach prawdziwa radość z ewangelii jest prawie niewidoczna. Dlaczego? Dla wielu wierzących ewangelia jest czymś wyjątkowo cennym ale niestety stała się w znacznym stopniu pojęciem religijnym i literalnym w którym brakuje prawdziwego ożywienia przez Ducha Świętego. To ożywienie próbuje się w sposób sztuczny jakoś imitować i podrabiać przez muzykę, spotkania religijne z charyzmatycznym mówcą, różne formy liturgii itd. ale w wielkiej liczbie przypadków są to po prostu ludzkie zabiegi i starania.

Radość u tych wierzących jest chwilowa a potem znika wraz z codziennymi problemami i zabiegami o życie w tym świecie. Utrata radości z ewangelii na rzecz problemów, które mamy w tym świecie musi być dla nas wielkim ostrzegawczym sygnałem, że coś jest nie tak. Możemy być zasmuceni wieloma codziennymi doświadczeniami ale nie możemy utracić wewnętrznej radości i pokoju ze zbawienia. Nie możemy utracić radości z tego powodu, że dotarła do nas ewangelia Jezusa i otrzymaliśmy udział w tej radosnej wiadomości.

Co jest tak wspaniałego w ewangelii? Dlaczego ewangelia jest dobrą i radosną wiadomością. Dlaczego mamy zwiastować ewangelię? Dla mnie osobiście są co najmniej trzy powody wspaniałości ewangelii:

1.

Ewangelia Jezusa daje szansę każdemu człowiekowi aby pokutował i nawrócił się do Boga. Tym samym Bóg w swoim wielkim miłosierdziu, łasce, dobroci i mocy w sposób natychmiastowy może wyzwolić każdego człowieka spod władzy grzechów i demonów.

Wszystko, co mi daje Ojciec, przyjdzie do Mnie, a tego, który do Mnie przychodzi, nie wyrzucę precz; Zstąpiłem bowiem z nieba, nie aby wypełniać wolę swoją, lecz wolę Tego, który mnie posłał. A to jest wola Tego, który mnie posłał, abym z tego wszystkiego, co Mi dał, nic nie stracił, lecz wskrzesił to w dniu ostatecznym. A to jest wola Ojca mego, aby każdy, kto widzi Syna i wierzy w Niego, miał żywot wieczny, a Ja go wzbudzę w dniu ostatecznym. Ewangelia według Jana 6:37-40

Poszedł więc i kazał w ich synagogach po całej Galilei, i wypędzał demony. I przyszedł do niego trędowaty z prośbą, upadł na kolana i rzekł do niego: Jeśli chcesz, możesz mnie oczyścić. A Jezus, zdjęty litością, wyciągnął rękę swoją, dotknął się go i rzekł mu: Chcę, bądź oczyszczony! I natychmiast zszedł z niego trąd, i został oczyszczony. Ewangelia według Marka 1:39-42

A ja rzekłem: Kto jesteś, Panie? A Pan rzekł: Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz. Ale powstań i stań na nogach swoich, albowiem po to ci się ukazałem, aby cię ustanowić sługą i świadkiem tych rzeczy, w których mnie widziałeś, jak również tych, w których ci się pokażę. Wybawię cię od ludu tego i od pogan, do których cię posyłam, aby otworzyć ich oczy, odwrócić od ciemności do światłości i od władzy szatana do Boga, aby dostąpili odpuszczenia grzechów i przez wiarę we Mnie współudziału z uświęconymi. Dzieje Apostolskie 26:15-18

2. 

Bóg w jednej chwili przez Jezusa Chrystusa daje nadzieję i gwarancję życia zabierając cały lęk przed śmiercią, tym, którzy do Niego się nawracają i żyją w posłuszeństwie Jego Słowu.

Rzekł jej Jezus: Jam jest zmartwychwstanie i żywot; kto we Mnie wierzy, choćby i umarł, żyć będzie. A kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki. Czy wierzysz w to? Ewangelia według Jana 11:2-26

Tedy jeden z zawieszonych złoczyńców urągał mu, mówiąc: Czy nie Ty jesteś Chrystusem? Ratuj siebie i nas. Drugi natomiast, odezwawszy się, zgromił tamtego tymi słowy: Czy ty się Boga nie boisz, choć taki sam wyrok ciąży na tobie? Na nas co prawda sprawiedliwie, gdyż słuszną ponosimy karę za to, co uczyniliśmy, Ten zaś nic złego nie uczynił. I rzekł: Jezu, wspomnij na mnie, gdy wejdziesz do Królestwa swego. I rzekł mu: Zaprawdę powiadam ci, dziś będziesz ze mną w raju. Ewangelia według Łukasza 23:39-43

Skoro zaś dzieci mają udział we krwi i w ciele, więc i On również miał w nich udział, aby przez śmierć zniszczyć tego, który miał władzę nad śmiercią, to jest diabła, i aby wyzwolić wszystkich tych, którzy z powodu lęku przed śmiercią przez całe życie byli w niewoli. List do Hebrajczyków 2:14-15

3. 

Jedyny Bóg przez Jezusa daje nam nadzieję życia wiecznego w Bożym Królestwie, w którym nie będzie żadnego zła ani śmierci. Ta nadzieja życia jest pewna i realna.

Niechaj się nie trwoży serce wasze; wierzcie w Boga i we Mnie wierzcie! W domu Ojca mego wiele jest mieszkań; gdyby było inaczej, byłbym wam powiedział. Idę przygotować wam miejsce. A jeśli pójdę i przygotuję wam miejsce, przyjdę znowu i wezmę was do siebie, abyście, gdzie Ja jestem, i wy byli. Ewangelia według Jana 14:1-3

A gdy oni jedli, wziął Jezus chleb i pobłogosławił, łamał i dawał uczniom, i rzekł: Bierzcie, jedzcie, to jest Ciało moje. Potem wziął kielich i podziękował, dał im, mówiąc: Pijcie z niego wszyscy; Albowiem to jest krew moja nowego przymierza, która się za wielu wylewa na odpuszczenie grzechów. Ale powiadam wam: Nie będę pił odtąd z tego owocu winorośli aż do owego dnia, gdy go będę pił z wami na nowo w Królestwie Ojca mego. Ewangelia według Mateusza 26:26-29

I usłyszałem donośny głos z tronu mówiący: Oto przybytek Boga między ludźmi! I będzie mieszkał z nimi, a oni będą ludem jego, a sam Bóg będzie z nimi. I otrze wszelką łzę z oczu ich, i śmierci już nie będzie; ani smutku, ani krzyku, ani mozołu już nie będzie; albowiem pierwsze rzeczy przeminęły. I rzekł Ten, który siedział na tronie: Oto wszystko nowym czynię. I mówi: Napisz to, gdyż słowa te są pewne i prawdziwe. I rzekł do mnie: Stało się. Jam jest alfa i omega, początek i koniec. Ja pragnącemu dam darmo ze źródła wody żywota. Zwycięzca odziedziczy to wszystko, i będę mu Bogiem, a on będzie mi synem. Objawienie Jana 21:3-7

Przedstawiłem powyżej tylko trzy powody wspaniałości biblijnej ewangelii a jest ich znacznie więcej. Zwykle bywamy zasmuceni codziennymi doświadczeniami ale Jezus mówi do swoich uczniów, że pojawią się sytuacje w których będziemy prześladowani ze względu na wiarę w Niego ale tym bardziej w tych trudnych chwilach musimy nauczyć się radować bo zapłata będzie obfita w niebie. Ofiara i wielkie cierpienie Jezusa na krzyżu a potem Jego zmartwychwstanie pokonało diabła i śmierć. W Nim jest życie i w Nim się poruszamy. Jezus jest drogą, prawdą i życiem. Radujmy się w Nim, czcijmy Go, czuwajmy i oczekujmy na Jego bliski powrót.

Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem ich jest Królestwo Niebios. Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni. Błogosławieni cisi, albowiem oni posiądą ziemię. Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni. Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią. Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą. Błogosławieni pokój czyniący, albowiem oni synami Bożymi będą nazwani. Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie z powodu sprawiedliwości, albowiem ich jest Królestwo Niebios. Błogosławieni jesteście, gdy wam złorzeczyć i prześladować was będą i kłamliwie mówić na was wszelkie zło ze względu na mnie! Radujcie i weselcie się, albowiem zapłata wasza obfita jest w niebie; tak bowiem prześladowali proroków, którzy byli przed wami. Wy jesteście solą ziemi; jeśli tedy sól zwietrzeje, czymże ją nasolą? Na nic więcej już się nie przyda, tylko aby była precz wyrzucona i przez ludzi podeptana. Wy jesteście światłością świata; nie może się ukryć miasto położone na górze. Nie zapalają też świecy i nie stawiają jej pod korcem, lecz na świeczniku, i świeci wszystkim, którzy są w domu. Tak niechaj świeci wasza światłość przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre uczynki i chwalili Ojca waszego, który jest w niebie. Ewangelia według Mateusza 5:3-16